Методична робота

Про недопущення перевантаження учнів початкових класів надмірним обсягом домашніх завдань

 

Лист МОН № 1/9-72 від 28.01.14 року


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
№ 1/9-72 від 28 січня 2014 року
Міністру освіти і науки, молоді та спорту
Автономної Республіки Крим,
начальникам управлінь (директорам департаментів)
освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської
міських державних адміністрацій
Ректорам (директорам) інститутів
післядипломної педагогічної освіти
Керівникам загальноосвітніх
навчальних закладів та шкіл-дитячих садків
Про недопущення перевантаження учнів
початкових класів надмірним обсягом домашніх завдань

Міністерство освіти і науки України звертає увагу на недопущення перевантаження учнів початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів та шкіл-дитячих садків надмірним обсягом домашніх завдань.
Обсяг домашніх завдань визначається згідно з Державними санітарними правилами і нормами влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу (ДСанПІН 5.5.2.008-01).
Так, у 1-му класі домашні завдання не задаються.
У 2-4 класах обсяг домашніх завдань з усіх предметів має бути таким, щоб витрати часу на їх виконання не перевищували: у 2-му класі – 45 хвилин; у 3-му класі – 1 години 10 хвилин; 4-му класі – 1 години 30 хвилин.
Акцентуємо увагу на правильному дозуванні домашнього завдання. Учителі повинні спланувати роботу такого об’єму і змісту, щоб учні не відчували перевантаження. Для цього необхідно враховувати зайнятість учнів з інших предметів у цей день, темп і ритм роботи учнів, стан їхнього здоров’я.
Завдання не повинні перевищувати об’єм пропонованої домашньої роботи. Недопустимим є перевантаження учнів завданнями, які містяться у додаткових посібниках, зошитах з друкованою основою: зафарбовування малюнків, складання схем, таблиць, виконання додаткових завдань і вправ, написання домашніх творів тощо.
Класному керівникові необхідно здійснювати сумарний підрахунок усіх домашніх завдань на той чи інший день відповідно до ДСанПІН 5.5.2.008-01 (сума всіх усних та письмових завдань з усіх навчальних предметів, включаючи іноземну мову, номери завдань, сторінки та ін.), їх об’єм і ступінь складності з урахуванням особливостей всіх учнів класу.
Завдання мають бути посильними для самостійного виконання учнями. Не можна пропонувати завдання на невідпрацьований матеріал, який не пояснювався на уроці, оскільки в такому випадку вся складність засвоєння навчального матеріалу переноситься з уроку на домашню роботу. Недопустимим є домашнє завдання з написання рефератів.
Домашні завдання не даються учням на вихідні, святкові та канікулярні дні.
Звертаємо увагу на те, що контроль та відповідальність за перевантаження учнів домашніми завданнями покладається на керівників навчальних закладів.
Заступник Міністра       Б. М. Жебровський




Дзвиняцька  ЗОШ  І  - ІІІ  ступенів

ЛІЧБА В МЕЖАХ 20.ПОРІВНЯННЯ ЧИСЕЛ.РОЗВЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ.ПОБУДОВА ВІДРІЗКІВ ЗАДАНОЇ ДОВЖИНИ.

Інтегрований урок-подорож із математики і природознавства з використанням мультимедійних технологій у 1-му класі


                                                               



Підготувала вчитель початкових класів  О.В.Максимів
Дата  проведення : 24.02.2016




Мета: закріплювати навички лічби в межах 20; удосконалювати навички розв'язування математичних виразів,задач,креслити відрізки , залучати учнів до творчої роботи над задачами; формувати вміння застосову­вати математичне мовлення; розвивати пізнавальний інтерес, емоції учнів (за допомогою створення ситуа­ції здивування, радості, зацікавленості, уміння долати труднощі; виховувати акуратність, дисциплінованість, зосередженість; викликати почуття колективізму, від­повідальності, співчуття, радості за виконання роботи; створити умови для комфортної роботи учнів у класі.

Обладнання: мультимедійна дошка, проектор, набори геометричних фігур, слайди

Хід уроку



Учитель:
Любі діти, у наш клас
 Завітали гості щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром!
    Щоб урок пройшов не марно,
Треба сісти рівно й гарно,
    І довкола озирнутись,
    І сусіду посміхнутись.
    А щоб знання здобути
    Треба … уважним бути.
2.                Повідомлення теми і мети уроку
— На сьогоднішньому уроці ми продовжуватимемо лічити в межах 20,будемо розвязувати цікаві задачі,приклади ,креслити відрізки.
Девіз нашого уроку:
Міркуємо швидко!
Відповідаємо правильно!
Лічимо точно!
Пишемо гарно!
                  
3.     Мотивація навчальної діяльності, створення психологічного настрою
— Сьогодні урок математики у нас буде не­звичайний. Ви любите подорожувати? Тоді я про­поную здійснити подорож на узбережжя Антарк­тиди. Антарктида — це суворий край, постійно вкритий величезними льодовиками. Температура повітря в деяких місцях досягає 90 градусів мо­розу. Навіть металеві речі ламаються в цих умо­вах, не витримуючи холодів. Лише на узбереж­жі цього суворого краю мешкають тварини, що харчуються рибою, якої багато в океані. Це такі тварини як білі ведмеді (слайд),
 
моржі (слайд),

                                                   тюлені (слайд).




-         А ще сьогодні на уроці ми дізнаємося про найбільшого водоплавного птаха на планеті. Зро­бити це зможемо, якщо використаємо свої знання з математики. Отже, по­дорожуючи, ми виконуватимемо різні вправи на засвоєння лічби в межах 20, а та­кож розв'язуватимемо задачу та творчо працю­ємо над ними .

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ ТА ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
1.                Фронтальне опитування
  Уявіть, що все навко­ло вкрито снігами, дмуть холодні вітри… Чи змо­жемо ми здолати всі труднощі? Перевіримо це за допомогою гри «Мікрофон»
  Назвати число, що передує восьми.
  Яке число отримуємо, коли додаємо один?
  Назвати сусідів числа 6.
  Назвати третій день тижня.
  Скільки крил є у теляти ?
  Скільки хоботів у лоша­ти?
   Ви молодці! Тепер я бачу, що холоди нам не страшні. А за ваші гарні відповіді на уроці  ви отримаєте зірочки.
2.     Індивідуальна робота за картками
  Ось ми і дісталися того місця, де можна спостерігати за дивовижним птахом. Уявіть пейзаж з льодовиків.  Птаха не­має! Мабуть, він злякався нас і сховався. Але нам потрібно дізнатися, що це за птах. Якщо викона­ємо завдання, то з’ясуємо, чим він харчується.
           Як називаються числа при додаванні?
           Яку виконуємо дію, щоб знайти суму?
           Яку виконуємо дію, щоб знайти різницю?
Попрацюємо самостійно за картками. Візь­міть, будь ласка картки. Уважно поди­віться на перше завдання.
           Яку дію виконуватимуть дівчатка?
           Яку дію виконуватимуть хлопчики?
           Вам необхідно заповнити таблицю, а цифри у відповідях й літери до них допоможуть вам ді­знатися, чим харчується цей птах.
         Перевірка с/р

Індивідуальні картки (дівчаткам)
Доданок
4
4
5
4
3
3
Доданок
5
4
2
2
2
1
Сума
м
о
л
ю
с
к
4 — к; 5 — с; 6 — ю; 7 — л; 8 — о; 9 м
 Індивідуальні картки (хлопчикам)
Зменшуване
10
8
6
4
5
9
Від'ємник
3
3
3
2
4
9
Різниця
м
о
л
ю
с
к

0 — к; 1 — с; 2 — ю; 3 — л; 5 — о; 7 — м.


 (Слайди для перевірки таблиці.)
Перевірка самостійної роботи.
-         Зачитати тільки числа суми.
-         Зачитати тільки числа різниці.
           Чим харчується цей птах?
3. Робота в зошиті.
Каліграфічна хвилинка.
- Яке сьогодні число?
- Якими цифрами записуємо число 24?
- Записали у зошит.

4. Геометрична задача
-Поки ви писали, вітер приніс нам листа, але він застряг у сніговій кулі,
між льодовиками. Щоб його дістати, слід виконати завдання.

Довжина першого відрізка 5 сантиметрів, а другий —  на 4 сантиметри довший. Накресліть другий від­різок.
           Що нам відомо в умові задачі? /Довжина 1 відрізка/
           Що означає: на 4 сантиметри довший? /Більший/
            Накресліть другий відрізок у зошит. /9 см/
           Перевірмо, як ви розв'язали цю задачу.
Молодці, ви добре виконали це завдання!
/Роздаю зірочки/
- Ми дружно працювали, швидко все виконували.
У дорозі всі стомились,
Адже добре потрудились.
Тож давайте для розрядки
Зробимо кілька вправ зарядки. (Слайд)

 Фізкультурна пауза
4.  Розв'язування задачі (з використанням методу «Мозковий штурм»)
- Ось ми дістали листа. Прочитаймо його?
Любі діти!
Якщо розв'яжете задачу, отримаєте ще одну важливу інформацію про птаха, який мешкає в Антарктиді.

- Виконаємо це завдання? (Відповіді дітей.)

- Але спочатку гра «Мозковий штурм»!
1.     Що таке задача? /Задача – це вид математичних виразів з числовими даними/
2.   З яких частин складається задача?
3.     Яку роль в задачі відіграє запитання? (Від запитання залежить дія розв'язання задачі.)
4.      
- Послухайте задачу.
         Морж з'їв 6 рибин, а тюлень 3 рибини . Поставте питання до задачі.
- Що нам відомо в умові задачі?
- Що ми знаходитимемо в задачі?
- Якою дією ми її розв'язуватимемо?
         Записуємо у зошит.
- Хто прочитає розв'язок цієї задачі?
- А хто інакше розв'язав?
- Дайте відповідь на запитання задачі.
- Молодці, ви впоралися із завданням!

5. Робота в підручнику.
Завдання 2.
Нагородити за правильне виконання
        
6.     Цікава інфор­мація.
1)   Самичка цього птаха, щоб вивести потомство, відкладає тільки одне яйце, а висиджує його птах-самець.
2) Пташенята народжуються сліпими і прозріва­ють наприкінці другого тижня.
3) Ці птахи чудові плавці та пірнальники, які можуть регулювати температуру свого тіла.
4)Ротовий апарат цих птахів нагадує дію насоса.
- Хто здогадався, що це за птах? (Слайд для перевірки — пінгвін.)
- Молодці, діти! /роздаю зірочки/
- Яка буває природа?
- До якої природи відносяться пінгвіни?
- Чому?
Перегляньте слайди із зображенням пінгвінів.



IV. ПІДСУМОК УРОКУ
- Ось ми і дізналися, яким є найбільший во­доплавний птах на планеті.
Підіб'ємо підсумок уроку.

Гра «Мікрофон»
- Що нового дізналися на уроці?
- Що найбільше вам сподобалося?
- Що робили ви на уроці?
- А тепер дізнаємося, хто на уроці дуже гар­но працював. Підведіть руки, хто на уроці отри­мав зірочку. Я бажаю успіхів на наступних уроках.
 





Дидактичні ігри на уроках математики в 1 класі

Першокласник у школі - найемоційніший учень. Для нього гра казка, вигадка – це невід’ємна складова духовного життя. І вчитель має підтримати, пробудити в душі кожного цікавість до пізнання навколишнього світу, запалити вогники дитячої думки і творчості.
       Видатний український педагог В.Сухомлинський у книзі « Серце віддаю дітям» писав: «Гра – це величезне світле вікно, через яке в духовний світ дитини вливається життєдайний потік уявлень і понять».
Гра виконує безліч функцій: розвиває пізнавальні здібності, кмітливість, уяву, активізує інтерес та увагу дітей. Якщо не реалізувати у дітей пізнавальну активність, то потім вона зовсім може зникнути. Увага першокласників насамперед спрямована на ігрову діяльність. Граючи, дитина спостерігає об’єкт та явища, порівнює їх, виявляє зв’язок між ними, міркує; розвиває вміння узагальнювати, аналізувати, абстрагувати; розвиває увагу, пам’ять, мислення, виробляє звичку зосереджуватися, працювати творчо, самостійно, натхненно.

        Так, ігрове навчання не тільки допомагає створенню необхідної атмосфери для занять, а й знімає внутрішню скутість, сприяє соціалізації дітей, виховує в них почуття толерантності, розвиває навички спілкування та регуляції спільної діяльності. У грі дитина може виявити себе, самовиразитись і самоствердитись.



Дидактичні ігри, пов’язані з вивченням властивостей та відношень предметів.
Перший урок математики у першому класі розпочинається із вивчення теми «Ознайомлення учнів з підручником. Предмет. Фігура. Лічба предметів». Тому, щоб уточнити знання і уміння учнів називати числа від 1 до 10, лічити предмети вчителеві варто запропонувати учням дидактичну гру під час роботи з лічильним матеріалом.

Гра називається «Скільки?»
Матеріали гри: картки з цифрами, картки із зображенням різної кількості предметів, іграшки, набірне полотно.
Зміст гри.
Варіант 1. Учитель виставляє на набірному полотні картки із зображенням, наприклад, зірочок і, показуючи кожну з них указкою, пропонує лічити хором. Потім указкою показує зірочки, починаючи з останньої, а учні хором лічать від останньої до першої. Учитель повинен звернути увагу дітей на те, що в обох випадках дістали одне й те саме число. Далі, виймаючи картки із зірочками по одній ( навмисно не по порядку), він пропонує дітям знову лічити хором. З’ясовується, що і в цьому разі дістали те саме число. Потім учитель ставить на місце всі картки по одній, а діти вголос їх лічать. Після цього вчитель замінює, наприклад, дві картки із зірочками картками з кульками і пропонує дітям лічити, скільки всього карток на набірному полотні. Коли діти дістануть знову те саме число вчитель пропонує всі картки із зірочками замінити картками з кульками і знову полічити. Виявляється, що і цього разу кількість карток та сама.
Варіант 2. Учитель виставляє іграшки на столі або на карнизі дошки і пропонує учням, показуючи іграшки указкою, не лише лічити вголос, а й піднімати цифру, яку вони називають. Діти лічать у прямому і зворотному порядку, із заміною окремих іграшок.
Варіант 3. Учитель плескає в долоні кілька разів, а учні, полічивши кількість оплесків, мовчки піднімають картку з відповідною цифрою.
Варіант 4. Учитель плескає в долоні, учні також плескають і лічать оплески.
Варіант 5. Учитель показує таблицю із зображенням різних або однакових предметів і пропонує мовчки полічити й показати відповідну цифру.
        Поряд із виробленням умінь лічби значну увагу слід приділяти в цей період з’ясуванню відношень: «більше», «менше», «стільки ж». Учні ознайомлюються з однозначною відповідністю, а потім вчаться визначати, яких предметів більше, а яких - менше. Важливо, щоб відношення « більше» -« менше» з самого початку виступало у взаємозв’язку, щоб діти відразу ж усвідомлювали, що коли в одній з порівнюваних сукупностей предметів більше, то це означає, що в другій їх менше. Поступово учні навчаються з’ясовувати, на скільки в одній з груп предметів більше (менше), ніж в другій, що треба зробити, щоб предметів в обох групах стало порівну. Тому під час вивчення теми «Порівняння груп предметів за кількістю»  можна використати  

гру «Покажи «стільки ж», «більше», «менше»».

Матеріали гри: у вчителя і учнів набір карток з числами і різні предмети.
Зміст гри.
Варіант1. Учитель показує учням карточку з числом 3 і каже: «Більше», учні показують 4, 5 і більше предметів, або карточку із зображенням більш як 3 предметів. Коли вчитель говорить: «Стільки ж» і показує картку з числом 5, усі діти піднімають у руці 5 предметів, коли вчитель показує число 5 і каже: «Менше», учні показують 2 – 3 предмети і т.д.
Варіант 2. Учитель показує картку з числом і говорить: «Більше», «Менше», «Стільки ж», а учні піднімають картки з більшим, меншим і таким самим числом.




Під час вивчення теми «Взаємне розміщення предметів у просторі (посеред, позаду, під, над,на, за). Лічба предметів» можна провести
гру «Назви своїх сусідів».
Учитель запитує дітей, хто сидить поруч з ними за партою, хто позаду, спереду.
За допомогою цієї гри у дітей формуються відповідні уявлення. Гру потрібно пропонувати учням після вивчення нового матеріалу. Це дає змогу кращому засвоєнню даного матеріалу.

                                             Гру «Складемо візерунок»
можна використати на уроці під час вивчення теми «Взаємне розміщення предметів (зверху, знизу). Напрям (вгору, вниз).
       За завданням учителя з геометричних фігур на парті в один ряд учні складають візерунок: 5 трикутників, під трикутниками – кружечки, над трикутниками – квадрати. Потім учні змінюють візерунок і розповідають, як вони розмістили геометричні фігури.
       Дана гра вчить учнів розміщувати предмети у просторі, розрізняти предмети за розміщенням, ознайомлює з напрямками руху:вгору, вниз, розширюються уявлення про геометричні фігури, формується навичка лічби.

       Для кращого уточнення таких просторових уявлень, як вище – ниж-че, довше – коротше можна використати
гру «Вище – нижче, довше – коротше».
Зміст гри. Учитель пропонує всім учням швидко встати і, залежно від слів, сказаних учителем, показати нижче (вище), ніж він сам.
Варіант 1.  Учитель показує нижче (вище) столу і говорить «вище» -«нижче». Діти швидко піднімають руки значно вище (нижче), ніж по-казав вчитель.
     Те саме стосується і слів «довше» - коротше». Вчитель показує учням певну відстань між долонями своїх рук і говорить «довше» («коротше»), а діти відповідно показують більшу (меншу) відстань, ніж у вчителя.
Варіант 2. Гра проводиться аналогічно до першого варіанта, але ускладнюється тим, що вчитель показує рукою висоту і каже «вище», а сам руку опускає нижче. Учень повинен зробити навпаки. Те саме стосується і «ширше – вужче». Ця гра, як правило, викликає пожвавлення, сміх, оскільки учні часто помиляються, і є дійовими засобами для знімання перевтоми.
 
Дидактичні ігри, пов’язані з вивченням нумерації чисел першого десятка та числа 0.
Вивчаючи нумерацію чисел першого десятка, школярі вчаться читати й записувати ці числа, порівнюючи їх, визначати місце кожного з чисел у числовому ряді, розв’язувати приклади на додавання (віднімання) одиниці тощо. А краще засвоїти даний матеріал допоможе
гра «Більше, менше, порівну».

Матеріал гри: у кожного учня на парті набір знаків більше, менше, рівно, дрібні предмети, іграшки, картки із зображенням різних речей, трикутники, кружечки з додатку до математики.
Зміст гри. Вчитель вивішує таблицю або відкриває дошку із заздалегідь підготовленими записами цифр.
Учням кожного варіанта треба на своїй парті розкласти предмети так, як показано в записах, і поставити потрібні знаки. Перевірити правильність виконаних дій можна запропонувати сусідам по парті, або це робить учитель, швидко пройшовши між партами.


                                    Гра «Збільшити і зменшити на 1».
Матеріал гри: картки з числами.
Зміст гри. Учитель підносить угору картку з будь – яким числом, а учні піднімають у лівій руці картку з таким числом, яке вийде в результаті збільшення даного числа на 1, а в правій руці – картку з числом, яке утвориться при зменшенні даного числа на 1. Скажімо, учитель піднімає картку з числом 7. Учні повинні в лівій руці піднести картку з числом 6.У грі перемагає ряд учнів, які жодного разу не помилялися або помилялись найменше.
Щоб сформувати у дітей поняття про число і цифру 0, а також на основі практичних дій з предметами розкрити утворення нуля, та визначити його місце в натуральному ряді вчителеві допоможе дидактична
                                             гра «Утвори числовий ряд».
Грають дві команди. У кожного учня картки з числами. За сигналом вчителя команди повинні утворити числовий ряд зліва направо (потім справа наліво). Виграє команда, яка швидко і правильно виконає завдання.
Дана гра проводиться на початку уроку, щоб підготувати дітей до вивчення матеріалу, повторити уже вивчений матеріал, тобто числовий ряд, розміщення чисел у ряді. Далі вчитель ознайомлює дітей із числом і цифрою 0. Порівнявши нуль з іншими числами натурального ряду, діти встановлюють, що нуль менше від чисел 1, 2, …,10, тому має стояти в числовому ряді перед числом 1.
Дидактичні ігри, пов’язані з вивченням практичних дій в межах 10.
Після вивчення теми «Порядкова та кількісна лічба» діти починають вивчати тему «Складання прикладів на додавання. Знак «+» (додати). Читання та розв’язування прикладів на додавання».



Для кращого вправляння в засвоєнні результатів додавання вчитель може запропонувати дітям
                                                             гру «Віднови числа».
Зміст гри. Вчитель каже: «На снігу білочка засипала приклади. Повіяв вітерець і частину прикладів засипав сніжком. Допоможіть білочці відновити числа в прикладах».
… + 2 = 4 …+1 =5
… + 2 =5 … + 1 =4
Дана гра пропонується дітям на уроці після вивчення нового матеріалу, щоб вони вправлялись у засвоєнні дії додавання.

                                                     Гру «Допоможи звірятам»
вчитель може використати на уроці як для засвоєння дії додавання.
На дошці - малюнки звірят, під ними приклади.
- Білочка, зайчики їжачок на уроці математики у лісовій школі розв’язували приклади. Підкралася хитра лисичка і вкрала цифри.
Допоможіть звірятам відновити приклади.





Немає коментарів:

Дописати коментар